Joke Schauvliege, Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw, investeert in de realisatie van strategische projecten die bijdragen tot een betere ruimtelijke kwaliteit in Vlaanderen. Via deze subsidies worden gemeenten, provincies en andere publieke actoren gestimuleerd om de ruimtelijke kwaliteit in Vlaanderen te verhogen door concrete projecten te realiseren. Er worden subsidies verleend als bijdrage in de verwerving van gronden en constructies voor de inrichting van de Toeristisch Recreatieve Poort Jezus-Eik te Overijse, een perceel dat aansluit bij het containerpark en de groencompostering te Brasschaat en voor de ‘Gronden Prayon’ te Rumst .

De minister ondersteunt met 414.720 euro de inrichting van de Toeristisch recreatieve poort Jezus-Eik te Overijse.

Er zal sterk worden ingezet om Jezus-Eik te transformeren tot een kwalitatieve toeristische poort naar het Zoniënwoud. De realisatie van een bovenlokaal onthaalpunt binnen Jezus-Eik past binnen de structuurvisie voor dit gebied en het masterplan voor de dorpskern van Jezus-Eik. De huidige functies binnen het dorp zullen beter worden geïntegreerd en een opwaardering van horeca en de connectie tussen dorp en woud zullen op termijn meer bezoekers aantrekken. De onthaalfunctie zal bestaan uit een intensief te gebruiken publieke, groene ruimte die de harde bosrand verzacht en uit parkeervoorzieningen, onthaalruimte en bebording. Ook zal via de verwerving van de site 'Dombard' een aanliggend perceel buitenruimte gecreëerd worden voor verschillende recreatieve, educatieve en culturele activiteiten ten voordele van vzw ‘De Rand’.

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties