CD&V Overijse luidt de alarmbel voor Nederlandstalige MUG

25-01-2018

Al geruime tijd worden Overijsenaren bij een medische urgentie naar Brusselse ziekenhuizen vervoerd, meestal het Universitair Ziekenhuis in Woluwe.

Door het gebrek aan kennis van het Nederlands bij de geneesheren en verpleegsters in deze ziekenhuizen riskeren patiënten dat ze onvoldoende behandeld worden of zelfs een verkeerde behandeling krijgen. Ook voor familieleden zorgt dit voor extra stress tijdens een per definitie reeds stresserend moment.

Nochtans is de taalwetgeving rond het dringende ziekenvervoer duidelijk. Ze is altijd van toepassing wanneer een patiënt wordt opgenomen via een erkende spoedgevallendienst, zoals een mobiele urgentiegroep (MUG). Een patiënt in nood wordt immers steeds naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gevoerd en heeft dus geen vrije keuze van ziekenhuis.

Hoewel patiënten die te maken krijgen met “Nederlandsonkundigheid” met hun klacht terecht kunnen bij het Vlaams Meldpunt Taalklachten in Brusselse Ziekenhuizen, is in de praktijk dit meldpunt eerder een zoethoudertje. De taalwetgeving is met andere woorden dode letter in de Brusselse ziekenhuizen.

CD&V Overijse roept dan ook alle partijen in Overijse en de buurgemeenten op om zich te scharen achter een plan om een MUG-dienst in de Druivenstreek op te richten zodat onze medeburgers eindelijk in het Nederlands kunnen verzorgd worden.

CD&V Overijse zal in dit kader overigens juridisch verder laten onderzoeken wat kan en niet kan om voor eens en altijd een einde te stellen aan deze wantoestand.

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties