Brug Jezus-Eik op probleemlijst

De ramp in Genua heeft nog eens pijnlijk duidelijk gemaakt dat het goede onderhoud van bruggen en wegen van cruciaal belang is. Sinds februari staan er dertig bruggen op de 'probleemlijst' van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Dit zijn bruggen die onder verhoogde waakzaamheid staan. Eén van die bruggen is deze in Jezus-Eik die voor het laatst in 2008 werd aangepakt.

Deze brug is tevens een deel van de “tijdelijke” omleiding die in 2004 werd ingesteld om het verkeer komende van Brussel naar Zaventem te leiden. Daar is zeer vaak ook zwaar vervoer bij betrokken die door het mooie centrum van Jezus-Eik zo snel mogelijk een weg zoekt naar de buitenring.

Lang genoeg geduurd

CD&V vindt dat het nu moet stoppen met deze tijdelijke omleiding die hier intussen al 14 jaar van toepassing is en die niet enkel de leefbaarheid van de horecakern van Jezus-Eik verpest, maar ook de stabiliteit van de reeds problematische brug over de E411 bedreigt.  Het Vlaams gewest spendeert veel geld aan studies voor een mogelijke toekomstige ontwikkeling van een nieuw op- en afrittencomplex aan de Brabandtlaan, maar doet sinds 2008 niets meer aan de omleiding en de slijtage van de brug.  De inwoners van Overijse vragen zicht terecht af waarom dit deel van het Vlaams gewest en van de ring rond Brussel door de diverse overheden zo stiefmoederlijk wordt behandeld.