CD&V Overijse zegt neen tegen grote bouwprojecten in Jezus-Eik

CD&V Overijse blijft zijn schouders zetten onder de strijd tegen grote bouwprojecten in Jezus-Eik. Wat het Oaktree-project betreft is men alvast blij dat het project voorlopig niet doorgaat. De milieuvergunning voor dit grootschalige project werd immers zopas geweigerd. CD&V Overijse zal zich blijven inzetten voor het behoud van het uniek karakter van Jezus-Eik en het voortbestaan van haar horecaplein. Men wil de stad graag aan de andere kant van het Zoniënwoud houden.

Eén van de programmapunten van CD&V Overijse is de strijd tegen grote bouwprojecten in Jezus-Eik. Het Oaktree-project in Jezus-Eik is een concreet voorbeeld van zo’n bouwproject. Er was met name een aanvraag lopende voor de bouw van een immens wooncomplex in Oudergem, vlakbij Jezus-Eik, aan de afrit van de autostrade E411. De milieuvergunning voor dit project werd echter zopas geweigerd door het Brussels gewest. CD&V Overijse is blij met die beslissing. Het project zou immers een enorme impact hebben op het authentieke karakter van Jezus-Eik en op de mobiliteit daar in de buurt.

Overijse ligt vlakbij Brussel en de stad komt steeds dichterbij”, zegt Dany De Kock, lijsttrekker van CD&V Overijse. “Het is een groot voordeel om dicht bij de stad te zijn, maar we willen ze wel graag aan de andere kant van het Zoniënwoud houden. We willen dat de verschillende dorpskernen in Overijse leefbaar en groen blijven en dat de eigenheid van de verschillende gehuchten blijft bestaan.”

CD&V Overijse wil Jezus-Eik in het algemeen opwaarderen. “Het horecaplein met zijn vele restaurants, de wandelfaciliteiten in het Zoniënwoud en het cultureel en geestelijk erfgoed zijn enkele belangrijke troeven die nog meer uitgespeeld kunnen worden en zeker het beschermen waard zijn. Jezus-Eik was ooit een bedevaartsoord; het horecaplein is er sinds jaar en dag. Grote bouwprojecten horen hier niet thuis”, benadrukt Guido Maene.

De partij vreest immers ook voor het behoud van een gedeelte van het horecaplein. Zo zorgt een Ruimtelijk UitvoeringsPlan of RUP momenteel voor de bescherming van de restaurants aan één kant van het plein. De restaurants aan de andere kant van de straat, en de ruimte voor de Smart-garage, zijn echter door niets beschermd waardoor productontwikkelaars vrij spel krijgen. CD&V Overijse zal zich inzetten voor het opnemen van het hele horecaplein in een RUP en voor het beschermen van Jezus-Eik tegen grote bouwprojecten over het hele grondgebied. Dit draagt bij tot het behoud van de authenticiteit in Overijse in het algemeen