Vrijdagavond 27 september 1985. De bende van Nijvel slaat toe in en rond de Delhaize in Overijse. Een zwarte dag voor onze gemeente en waarvoor de families, vrienden en kennissen van de slachtoffers na 30 jaar wachten nog steeds geen antwoord hebben gekregen oer het hoe, wie en waarom ?   CD&V Overijse is dan ook blij dat de huidige minister van Justitie extra speurders voorziet om het onderzoek verder uit te spitten.

Met de bekentenis van oud-rijkswachter Christiaan 'De Reus' Bonkoffsky kwam het onderzoek naar de Bende van Nijvel eind vorig jaar opnieuw in de actualiteit. Snel volgde een nieuwe oproep naar getuigenissen, mét resultaat: sinds oktober kwamen er al 800 tips binnen, waarvan 470 serieus genoeg om verder te onderzoeken. 120 tips werden al nagetrokken, voor de resterende 350 breidt minister van Justitie Koen Geens (CD&V) binnenkort voor de tweede keer het onderzoeksteam uit.

Eerder kreeg het tot dan toe vijfkoppige onderzoeksteam er al eens evenveel onderzoekers van de federale gerechtelijke politie bij en vier van het Comité P, dat de interne werking van de politiediensten controleert.

Koen Geens kondigde verder aan dat er een nieuw onderzoeksplan komt, waarbij het federaal parket - dat weliswaar al betrokken was vanwege zijn expertise - de leiding zal overnemen van de Luikse procureur-generaal Christian De Valkeneer.

Geens werkt voorts aan een betere schadevergoeding voor de slachtoffers. "Mensen die nu slachtoffer zijn, krijgen maar een heel kleine schadevergoeding", legt hij uit. "Omdat het volledige bedrag pas gegeven kan worden als de feiten bewezen zijn en de dader veroordeeld is. Slachtoffers hebben nood aan een degelijke vergoeding."
Geens wil de wet tegen de zomer door het parlement te krijgen, net als de wet rond de spijtoptanten. Die geeft criminelen een kans op strafvermindering in ruil voor cruciale informatie.

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties