Op 04 april 2011 besliste het schepencollege tot de oprichting van een lokale integratiedienst,in samenwerking met het OCMW Overijse, op initiatief van schepen Dirk Dewolf die werd aangeduid als verantwoordelijke voor het integratiebeleid.

Voor de oprichting van deze integratiedienst wil het gemeentebestuur van Overijse gebruik maken van de subsidiemogelijkheden van de Vlaamse overheid.Er zijn al heel wat actoren werkzaam rond het thema integratie in onze gemeente. Een effectieve integratiedienst kan de krachten bundelen die zowel de andere gemeentediensten als de burgers ten goede zal komen.

Op 1 januari  2010 telde Overijse 24 493  inwoners, waarvan 4 858 inwoners met een buitenlands paspoort.

Het migratiesaldo met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (dus vanuit Brussel naar Overijse) tussen 2005-2009 is het volgende:

- voor personen met origine van buiten de EU: 1,0 - 1,9 %  (t.o.v. 1,9 % in Vlaams-Brabant).

- voor personen met een EU-origine: 2,4 - 3,3 %  (t.o.v. 1,3 % in Vlaams-Brabant).

Er is de laatste jaren een toename van niet-Belgen die behoren tot de maatschappelijk kwetsbare en kansarme groep. Deze groep neemt toe in omvang en het is precies ook deze doelgroep waarop een integratiedienst zich zal richten.

Overijse wil streven naar een harmonieus samenleven tussen alle inwoners waarbij integratie en respect primeren en waarbij alle individuen en groepen optimale kansen krijgen tot deelname aan onze lokale samenleving. Het gemeentebestuur ziet (en biedt) taal (aan) als instrument tot integratie.

Dirk Dewolf, Schepen van Financiën en Begroting, Administratieve vereenvoudiging, Vlaams beleid