Schepen Kristel Stouffs gaf tijdens de persconferentie van het interantionale duiveltjestoernooi van tempo Overijse een zeer inspirerende speech.

Hieronder de integraliteit van haar speech

Geachte aanwezigen,

We moeten onze kinderen meer laten bewegen! Iedereen roept het van de daken. En dankzij onze vele sportclubs krijgen veel kinderen in Overijse de kans om te bewegen en zich te amuseren.

Tempo Overijse is in deze een belangrijke speler met een grote jeugdwerking. En één van de vaste waarden in deze werking is het internationaal duiveltjestornooi. Telkens opnieuw  sta ik verbaasd als je ziet welke ploegen uit welke landen tot in Overijse geraken voor dit tornooi. En dit dankzij de inzet van vele vrijwilligers. Ook de gemeente probeert zoveel mogelijk ondersteuning te geven zodat dergelijke sportevenementen kunnen blijven doorgaan. Schepen Peter Van den Berge is daar zeker mee begaan, maar kon er deze avond helaas niet bijzijn.

Voetbal een feest … en het internationaal duiveltjestornooi zal vast en zeker een feest zijn. Maar als schepen van onderwijs breng ik graag ook het pedagogische aspect van voetbal in de kijker.

Voetbal is een echte teamsport. Los van de sportieve ontwikkeling kan een voetbalclub voor jonge sporters ook veel meer betekenen. Een voetbalclub moet naast het verhogen van individuele kwaliteiten op sportief vlak ook kwaliteiten verhogen op menselijk, sociaal en maatschappelijk vlak, zoals het ook te lezen is in de visie en missie van Tempo Overijse.

Jammer genoeg wordt een voetbalfeest soms overschaduwd door berichten in de pers van een gebrek aan respect tegenover elkaar  en gevallen van agressie ten aanzien van andere spelers, ten aanzien van scheidsrechters, … Door een aantal recente incidenten stonden de kranten dit weekend dan ook bol van de noodzaak tot vorming van sportclubs, een opleiding in ethiek als het ware.

Winnen moet niet (altijd) het eerste doel zijn. Respect voor elkaar, de collectiviteit van de groep, het spelplezier en verdraagzaamheid zijn minstens even belangrijk als de voetbalopleiding zelf. En gelukkig draagt ook Tempo Overijse deze normen en waarden hoog in het vaandel.

Ik wens jullie dan ook een sportief voetbalfeest!

Kristel Stouffs

Schepen van onderwijs, buitenschoolse kinderopvang en ontwikkelingssamenwerking