Nadat het Vlaams Gewest de asfaltwerken aan de Terhulpensesteenweg beëindigde, en de lang verwachtte oversteekplaatsen aan de Daloensdelle en Speelberg realiseerde, werd van start gegaan met de werken aan de Leegheid en met het fietspad op de Nijvelsebaan.

De trage verkeersas aan de Leegheid zal een grote verbetering zijn, zowel voor de omwonenden als voor de vele scholieren die daar elke dag langsgaan. In plaats van een stoffige of met plassen bezaaide doorgang waar auto’s kriskras door elkaar manoeuvreren, wordt ruimte gemaakt voor de zwakke weggebruikers in een aangenaam groen kader.

Wat de Nijvelsebaan, deel tussen Terhulpense steenweg en Waverse steenweg, betreft werd deze weg enkele jaren geleden van het Vlaams Gewest overgenomen. Het budget dat de gemeente Overijse kreeg om deze baan in orde te zetten wordt momenteel besteed aan het aanbrengen van een gescheiden fietspad aan weerszijden van de Nijvelsebaan. Dit maakt dat fietsers een veilige verbinding krijgen tussen de reeds bestaande fietspaden op beide vermelde gewestwegen, en heeft ook tot doel de snelheid naar beneden te brengen. Immers, het versmallen van een brede weg blijkt vaak een snelheidsremmend effect te hebben zonder dat het noodzakelijk wordt om verkeersdrempels of plantvakken aan te brengen. Met een groene bufferstrook tussen het fietspad en de straat zal de Nijvelsebaan ook mooier ogen.

Ik meld ook nog graag de aanleg van voetpaden in de Frans Verbeekstraat, het deel tussen de Heuvelstraat en de Terspoutlosweg.

De komende maanden zullen nog werken in het centrum plaatsvinden. We houden u tijdig op de hoogte.

Kristel Stouffs, Schepen van Mobiliteit