Welzijn & Zorg grootste bekommernis van Overijsenaar

In een ruim opgezette enquête liet CD&V Overijse tijdens de marktdag van de Druivenfeesten de Overijsenaar even plaatsnemen in de burgemeestersstoel en onderzocht welke beleidsdomeinen binnen de gemeente volgens hem absoluut prioritair zijn. Het initiatief kon met een driehonderdtal deelnemers op heel wat belangstelling rekenen. Uit de enquête kwam naar voren dat de belangrijkste bekommernis zorg is, in alle mogelijke facetten.

Welzijn & Zorg kreeg 27% van de stemmen. Op de tweede plaats kwam ruimtelijke ordening en mobiliteit (19%), gevolgd door verenigingsleven (16%), veiligheid (15%) en lokale economie (14%).

Dat de gemeentelijke financiën intussen zowat 10 jaar op gezonde wijze in CD&V-beheer liggen verklaart allicht dat slechts 8% van de inwoners zich hierom echt bekommert. Ten slotte vond 2% van de ondervraagden dat er wel wat meer aandacht aan toerisme zou mogen besteed worden.

De enquête bevestigt de overtuiging van CD&V Overijse dat zwaar moet ingezet worden op zorg voor jong en oud binnen onze gemeente. Het verder uitbouwen en diversifiëren van het zorgaanbod op lokaal vlak is dan ook een prioriteit: een dagverzorgingscentrum om oudere zorgbehoevenden overdag te kunnen opvangen zodat de mantelzorger tijdelijk kan recupereren, subsidies voor mantelzorg, creatie van bijkomende Nederlandstalige kinderopvang en aandacht voor andersvaliden, (zowel wat wonen, werken, zorg, mobiliteit als toegankelijkheid van openbare plaatsen betreft)  en het bestrijden van armoede en vereenzaming: het is zowat de kern van waar CD&V Overijse op het vlak van welzijn & zorg voor staat.

CD&V Overijse wou met deze enquête opnieuw een luisterend oor bieden aan de inwoners. Het is de bedoeling van de vernieuwde bestuursploeg om in de toekomst vaker dergelijke – en meer gerichte - bevragingen te organiseren om goed voeling te houden met wat er leeft bij de mensen.