Overijse
N°2 - 19/02/2013

Beste Overijsenaar,

Naar aanleiding van onze eerste Overijse@Valvas (die u overigens via www.overijse.cdenv.be nog altijd online kunt lezen) lieten we jullie weten dat het de bedoeling was jullie op de hoogte te houden over het reilen en zeilen en interessante weetjes uit jullie gemeente. Vaak zien we in de lokale pers mensen staan die hun gouden huwelijksjubileum vieren, daarbij geklankeerd door familileden en verantwoordelijken uit de gemeente. Even vaak vroeg ik me af: "krijgen die mensen daar nu iets voor?". Ja dus. Dit en nog andere wetenswaardigheden leest u in deze tweede editie van onze nieuwsbrief.

Met vriendelijke groeten

Alan Pauwels

Voorzitter CD&V Overijse.

Reglement huwelijksjubilea en 100- en 100+-jarigen

De gemeente heeft op de gemeenteraad van 5 februari 2013 de huwelijksjubileumpremies vastgesteld. Wie vanaf 1 maart 2013 een huwelijksjubileum te vieren heeft, en op de dag van de gebeurtenis in Overijse woont, heeft recht op een huwelijksjubileumpremie van gemeentewege:

-  voor een gouden huwelijksjubileum, 50 jaar getrouwd: 75 EUR

-  voor een diamanten huwelijksjubileum, 60 jaar getrouwd: 124 EUR

- voor een briljanten huwelijksjubileum, 65 jaar getrouwd: 124 EUR

- voor een platina huwelijksjubileum, 70 jaar getrouwd: 124 EUR

-  voor een radium huwelijksjubileum, 75 jaar getrouwd: 124 EUR

-   voor een eiken huwelijksjubileum, 80 jaar getrouwd: 124 EUR.

Daarnaast heeft wie met ingang van 1 maart 2013 zijn 100ste- of 100+ste -verjaardag viert en op de dag van de gebeurtenis in Overijse woont, recht op een verjaardagpremie van gemeentewege:

- voor een 100-jarige: 124 EUR

- voor een 100+ -jarige: 124 EUR.

Bevas Events organiseert Druivenfeesten

De organisatie van de Druivenfeesten 2013 is in handen gegeven van Bevas Events.

Kamp Kwadraat en Dru!f krijgen bewakingscamera's

Tijdens de gemeenteraad van 5 februari is besloten bewakingscamera's te plaatsen in de publieke toegankelijke besloten plaats met name Kamp Kwadraat en in een niet-besloten plaats met name Dru!f. Deze beslissing sluit perfect aan bij een van de absolute prioriteitenvan ons beleidsprogramma 2013-2018, dit is de veiligheid binnen onze gemeente, en met name meer automatische bewaking via camerabewaking , zodat er meer tijd is voor patrouille en criminaliteitspreventie.

Inschrijvingen Paaskamp Sporeo open

Vanaf vandaag maandag 18 februari 2013 kan er ingeschreven worden voor de sportkampen tijdens de Paasvakantie.

St-Jozefschool Eizer steunt actie Broederlijk Delen

Op vrijdag 22 februari organiseert de St-Jozefschool  uit Eizer een koffiestop aan de schoolpoort. Het zesde leerjaar zal de koffiestand bemannen en iedereen vergasten op een lekkere kop koffie met speculoos.

Met de campagne 'Geef Molly een kans...en stop de honger is het de bedoeling de honger te  bestrijdenin Noord-Oeganda. Dat gebied werd 20 jaar lang geteisterd door oorlog en gewapende conflicten. Daardoor is veel landbouwkennis verwaterd en is er geen gereedschap om te boeren of geld om koeien of geiten te kopen.  Molly staat symbool voor de vele boerenfamilies die de handen uit de mouwen steken om hun akkers opnieuw vruchtbaar te maken en zo de honger te bestrijden. Maar hoe doe je dat?

Broederlijk Delen en zijn Oegandese partnerorganisaties gaan samen met Molly deze strijd aan.

Met de Koffiestop zamelt de school geld in voor het werk van Broederlijk Delen. Elke koffiedrinker stopt een vrije bijdrage in de Koffiestop-collectebus en steunt zo groepen mensen in hun strijd tegen armoede en onrecht. Elke kop koffie telt dus