Overijse
N°4 - 09/05/2013

Beste Overijsenaar,

De politiek dichter bij jou brengen, dat is wat we graag met deze nieuwsbrief willen bereiken. Wat misschien niet iedereen weet, is dat elke inwoner zijn stem kan laten horen tijdens de maandelijkse gemeenteraad. Hoe je dit kan doen, lees je verder in deze nieuwsbrief.

Cd&V is dé gezinspartij en op Pinkstermaandag 20 mei willen we dat nog eens zeer duidelijk in de verf ztten. Politiek geëngageerd, louter politiek geïnteresseerd of eenvoudigweg zin in een leuke gezinsuitstap: mis de kans niet en schrijf je nog snel in voor onze gezinsdag in Planckendael via volgende link http://www.cdenv.be/agenda/goed-gezinddag-planckendael. Vermeld als promocode "Overijse".

Ik wens u alvast veel leesplezier.

Alan

Spreekrecht op de gemeenteraad

We zeiden het eerder al: een van de hoofddoelen van deze nieuwsbrief is de politiek dichter bij de Overijsenaar te brengen. Nu speelt de kern van het politieke gebeuren in je gemeente zich af op de maandelijkse gemeenteraad. Waar kan je dus beter terecht dan daar met je visie op bepaalde politieke aangelegenheden?

Wist je dat iedere inwoner van de gemeente het recht heeft om, hetzij in persoonlijke naam, hetzij in naam van een vereniging zijn mening te laten horen over gemeentelijke aangelegenheden.

Natuurlijk kan je niet zomaar even binnenwandelen op de eerstvolgende raad (je vindt de agenda overigens onder "agenda" op onze website).

Bij aanvang van de zitting wordt er maximaal 5 minuten per spreker uitgetrokken. Je dient hiertoe een aanvraag in te dienen uiterlijk 3 dagen voor de raadszitting, datum van afgifte en zitting niet inbegrepen.

Aanvragen gebeuren elektronisch via het formulier "Aanvraag tot spreekrecht"

Innesto congrestekst - uw mening telt!

Operatie Innesto, de vernieuwingsoperatie binnen CD&V, is opgestart op 15 december 2012. Met aanvankelijk 30 en later 300 nieuwe scheuten boog de partij zich over de uitdagingen van vandaag en morgen en de antwoorden die we hierop als christendemocraten kunnen bieden. Aan de hand van diverse dialogen zijn de ontwerp-congresteksten tot stand gekomen. Deze zijn nu klaar voor verdere dialoog, in de lokale afdelingen, met de leden en met de sympathisanten. Op donderdag 2 mei stelde onze voorzitter Wouter Beke de teksten uitgebreid voor aan de pers en de vele Innesto-ers aanwezig. Het voorstel van congrestekst vind je op http://www.cdenv.be/innesto-congresteksten.

Het is een zeer interessant 83-bladzijden tellend werk geworden, waarvan sommige ideeën - zoals de inkoring van de zomervakantie - al uitgebreid het nieuws haalden. Daarnaast komen ook de hervorming van het onderwijs, de hervorming van de kinderbijslag, de Vlaming en zijn spreekwoordelijke baksteen in zijn maag, het eenheidsstatuut arbeiders-bedienden, het ambtenarenstatuut, de zesde staatshervorming ... het komt allemaal aan bod in deze visietekst. Alvast veel leesplezier!

Bloemenmarkt

Op zondag 12 mei 2013 kun je in Overijse weer bloemen vinden in alle kleuren, geuren en variëteiten. Laat je door de standhouders overtuigen om niet met lege handen naar huis te gaan, want per aankoopbedrag van 10,00 EUR schenken de gemeente en de standhouders je 10 liter gratis potgrond.

Drank- en eetstanden gedurende de jaarlijkse druivenfeesten op private eigendommen?

Nog een 4-tal maanden en de Druivenfeesten komen er opnieuw aan. Wie met het idee speelt om op een private eigendom een drank- en/of eetstand te openen, leest er best de notulen van de laatste gemeenteraad op na. Dit kan via http://www.overijse.be/html/bestuur/detail.asp?id=87&artid=1810&i=87&a=1810. Met name onder de punten O17, O18 en 019  lees je de (financiële) voorwaarden voor het houden van bovenvermelde standen.