In Overijse vonden in 2018 in totaal 86 woninginbraken plaats, in Hoeilaart 34. Bij die 120 voor de Druivenstreek komen er ook nog eens 85 effectieve pogingen tot inbraak. En als we het totaal aantal diefstallen bekijken (in woningen, in auto’s en van fietsen) dan komen we aan 423 vaststellingen van diefstal. Vooral in de “donkere” maanden oktober, november en december werd een grote piek in diefstallen genoteerd. Niet abnormaal dat in elke wijk van Overijse naast het onveiligheidsgevoel ook de  onveiligheid groeit.  Het doven van de verlichting ’s nachts draagt er toe bij dat dit verder op de spits wordt gedreven.

CD&V Overijse wil dat de bezorgdheden van de inwoners in verband met de groeiende onveiligheid bijzonder ernstig worden genomen en vraagt daarom, naast een gepaste politionele actie, aan het college van burgemeester en schepenen een grondig rapport  voor te leggen over de impact in besparing en klimaat die op deze wijze werd gerealiseerd t.o.v. het gecreëerde onveiligheidsrisico. Hierbij dient ook in rekening gebracht te worden dat een investering in slimme, permanent actieve LED-straatverlichting het energieverbruik drastisch kan verminderen terwijl de veiligheid gevrijwaard blijft.

Ondertussen luidt de korpschef van de Politie Druivenstreek de alarmbel over een personeelstekort dat in het najaar zal oplopen tot 10 man of 15% van zijn personeel. Hoe kan er gegarandeerd worden dat alle politietaken nog naar behoren vervuld worden met zo een personeelsdeficit, rekening houdende met de hierboven vermelde stijgende criminaliteitscijfers?

CD&V Overijse vraagt aan het college welke acties er samen met Hoeilaart reeds genomen werden om dit personeelsgebrek aan te pakken, temeer daar al langer geweten was hoeveel politiebeambten dit jaar op pensioen gingen?

Lees de reacties ()
Lees de reacties () Verberg reacties